lørdag den 18. august 2012

Intro

Så er første skoledag ovre. Jeg skal starte en 1.klasse igen - en ny gruppe børn skal sættes ind i, hvordan jeg  og min makker vil have tingene. Mange af tingene ville jeg ønske, at nogen havde fortalt mig før, så jeg kunne være sluppet lettere ...

Klasseledelse handler for mig langt hen ad vejen om forudse problemer og tænke et praktisk tiltag, der kan løse det. F.eks. brugte jeg for år tilbage en del tid på at mægle mellem dukse ... hvis tur var det til at tørre bordene af ... og hvem var det mest rimeligt gik ned med mælketasken ... Er der nogen, der kan genkende det? Jeg har nu organiseret mig ud af problemet!

Når jeg oplever noget i min undervisning, der gentagende gange giver problemer, sætter jeg mig ned, og analyserer situationen - hvad kan jeg som lærer gøre for at forebygge det - hvilke procedurer skal der være. Mere om det senere.

Min blog vil altså blive meget praktisk - ikke noget "ordfis"! Det skal være noget man kan bruge til noget - gerne tillempet til ens egen situation, for vi er jo alle forskellige. Måske kan I derude også komme med flere idéer, så bloggen kan blive en praktisk, alsidig hjælp til alle os hårdtarbejdende lærere :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar